بررسی سیستمهای نوین انتقال قدرت در خودروها |
کد مقاله : 1029-ITME |
نویسندگان |
عزت اله حسن زاده *1، محمد حسین زرندی2 1استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ملی مهارت ،تهران، ایران 2دانشگاه ملی مهارت ،تهران، ایران |
چکیده مقاله |
سیستمهای انتقال قدرت در خودروها نقش کلیدی در بهینهسازی مصرف سوخت، عملکرد فنی و راحتی رانندگی دارند. در سالهای اخیر، با پیشرفت فناوری، سیستمهای نوینی همچون گیربکسهای دوکلاچه (DCT )، پیوسته متغیر (CVT ) و انتقال قدرت الکترونیکی معرفیشدهاند که هرکدام تأثیر متفاوتی بر کارایی خودرودارند. این سیستمها وظیفه انتقال گشتاور تولیدشده توسط موتور به چرخها را بر عهده دارند و انتخاب نوع مناسب آن میتواند تأثیر مستقیمی بر کارایی کلی خودرو داشته باشد. سیستمهای نوین انتقال قدرت در خودروها به طور مداوم در حال پیشرفت هستند تا راندمان، عملکرد و راحتی بیشتری را ارائه دهند. در این مقاله، به بررسی فناوریهای نوین و مقایسه آنها با سیستمهای سنتی مثل گیربکس دستی و اتوماتیک پرداخته شده و تفاوتهای ساختاری و عملکردی سیستم انتقال قدرت در خودروهای الکتریکی و هیبریدی نیز تحلیلشده است. مزایا و معایب هر سیستم از منظر مصرف سوخت، شتاب، هزینه نگهداری و راحتی رانندگی بررسیشدهاند. درنهایت، با تحلیل دادهها و منابع معتبر، آینده سیستمهای انتقال قدرت با توجه به گسترش خودروهای برقی و خودران پیشبینیشده است. |
کلیدواژه ها |
انتقال قدرت، گیربکس دوکلاچه، گیربکس CVT، خودروهای الکتریکی، سیستمهای نوین |
وضعیت: پذیرفته شده |