خنککاری با هوا به منظور مدیریت حرارتی باتری خودروهای الکتریکی |
کد مقاله : 1044-ITME |
نویسندگان |
محمد جواد نوروزی *، مجید گودرزی عضو هیئت علمی |
چکیده مقاله |
افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی در پاسخ به نیاز روزافزون به حملونقل پاک، موجب تمرکز بیشتر بر بهینهسازی عملکرد، ایمنی و دوام باتریهای لیتیوم-یونی شده است. یکی از جنبههای کلیدی در این زمینه، طراحی یک سیستم مدیریت حرارتی باتری کارآمد بهمنظور کنترل دمای باتری در بازهای مناسب است. این مقالۀ مروری بر روشهای خنککاری با هوا، بهعنوان یکی از سادهترین، کمهزینهترین و رایجترین روشهای مدیریت حرارتی باتری، ارائه میدهد. در این مطالعه، عملکرد خنککاری با همرفت طبیعی و اجباری بررسی شده و تأثیر عوامل طراحی مانند آرایش ورودی و خروجی هوا، ساختار بسته باتری، و استفاده از لولههای حرارتی یا صفحات خنککننده تحلیل گردیده است. نتایج مطالعات پیشین نشان میدهند که اگرچه سیستمهای خنککاری با هوا دارای محدودیتهایی در مقایسه با روشهای پیشرفتهتر هستند، اما با طراحی بهینه میتوانند به عملکرد حرارتی قابل قبولی دست یابند. به طور کلی استفاده از سیستمهای مدیریت حرارتی باتری امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. |
کلیدواژه ها |
خودروهای برقی، مدیریت حرارتی، خنککاری با هوا، باتری لیتیوم-یون |
وضعیت: پذیرفته شده |