مقایسه ایی از رفتار رئو-الکتریک دو روغن مینرال و سینتتیک استر بمنظور بررسی دامنه کاربرد هریک در روانکاری خودروهای الکتریکی |
کد مقاله : 1059-ITME |
نویسندگان |
احمدرضا امینیان * دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان |
چکیده مقاله |
در ساختار پیشرانش خودروهای الکتریکی، روانکاری اجزای پیشرانش بر سه وجه استوار است: انتقال حرارت، روانکاری اجزا، و عایق الکتریکی. موتورهای الکتریکی بکار رفته در پیشرانشهای خودرویی، هرچند از ساختار ساده تری نسبت به موتورهای درونسوز برخوردارند، اما همچنان گرمای قابل توجهی را حین عملکرد خود تولید میکنند. گرمایی که منجر به کاهش راندمان این دسته از موتورهای الکتریکی میشود. بنابراین، در مطالعات سودهشناسی موتورهای الکتریکی خودرویی، خواص رئو-الکتریک روغنهای بکار رفته در روانکاری این دسته از موتورها، از اهمیتی بیش از پیش برخوردارست. خواص رئو-الکتریک شامل خواصی از رئولوژی یک روانکار مایع است که متاثر از تغییرات خواص الکتریکی آن باشند. مقاله حاضر به بررسی و مطالعه رفتار رئو-الکتریک دو نوع روغن مینرال و سینتتیک استر بمنظور روانکاری اجزای الکترومکانیکی یک سیستم پیشران خودرویی الکتریکی تحت یک بازه دمایی مشخص در حالت سالم، نو، و بدون آلودگی محیطی اختصاص دارد. این مطالعه که با همکاری آزمایشگاه روانکارهای صنعتی در ایتالیا انجام شده، حاکی از آنست که روغن مینرال همگام با روند فزاینده دما قطبیت خود را از دست داده و ثابت دی الکتریک آن طی روندی خطی کاهش می یابد. این در حالیست که روغن سینتتیک استر با تبعیت از معادله Clausius-Mossotti، طی افزایش دما رفتاری کاملا غیرخطی در زمینه ثابت دی الکتریک از خود نشان می دهد. این رفتار، هرچند قابلیت پیش بینی کمتری نسبت به روغن مینرال دارد، اما، روغن سینتتیک استر را به انتخاب بهتر و ایمنتری در بازه های دمایی بیش از 80°C بدل می کند. |
کلیدواژه ها |
روغن، مینرال، سینتتیک استر، رئو-الکتریک، حرارت، خودرو |
وضعیت: پذیرفته شده |