مطالعه عددی و شبیه‌سازی رفتار حرارتی سیستم ترمز خودرو.
کد مقاله : 1071-ITME
نویسندگان
احسان مهرابی گوهری، متین امینیان *
گروه مهندسی مکانیک،دانشگاه ملی مهارت، تهران ، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به تحلیل عددی رفتار حرارتی سیستم ترمز خودرو می‌پردازد. با توجه به اهمیت مدیریت حرارتی در حفظ عملکرد بهینه و یکپارچگی ساختاری سیستم ترمز، به ویژه تحت شرایط ترمزگیری مکرر که می‌تواند منجر به افزایش دما و پیامدهای نامطلوب گردد، توزیع دمایی در دیسک ترمز به عنوان تابعی از پارامترهای عملکردی، خواص ترموفیزیکی مواد و پیکربندی هندسی مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور نیل به این هدف، از روش شبیه‌سازی عددی مبتنی بر نرم‌افزار کامسول بهره گرفته شده است. در این راستا، معادلات حاکم بر مکانیزم‌های انتقال حرارت رسانشی، جابجایی و تابشی در مدل‌سازی لحاظ شده و شرایط مرزی و مدل هندسی مطابق با عملکرد واقعی سیستم ترمز اعمال گردیده‌اند. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان می‌دهند که حداکثر دمای ایجاد شده در ناحیه تماس لنت و مرکز دیسک متمرکز است و نرخ انتقال حرارت به طور معناداری تحت تأثیر جنس ماده دیسک و مکانیزم‌های خنک‌کاری آن قرار دارد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند مبنایی ارزشمند برای بهینه‌سازی طراحی دیسک ترمز و انتخاب مواد با عملکرد حرارتی مطلوب فراهم آورد.
کلیدواژه ها
سیستم ترمز خودرو ، انتقال حرارت ، شبیه سازی عددی ، نرم افزار کامسول
وضعیت: پذیرفته شده