تحلیل اجزای محدود فرآیند فورج قیفی شش پر پلوس خودروی کوییک |
کد مقاله : 1073-ITME |
نویسندگان |
مهدی صفری *، بهنام زمزمی دانشگاه صنعتی اراک |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین قطعات انتقال قدرت در خودرو که گشتاور را از گیربکس به چرخها منتقل می کند پلوس نام دارد که روش های فورج متنوعی مانند فورج داغ، فورج گرم و فورج سرد برای تولید قطعات آن وجود دارد. در این تحقیق به بررسی فرایند فورج داغ قطعه قیفی شش پر پلوس خودروی کوییک پرداخته شد. سپس به روش مهندسی معکوس طراحی قطعه و قالبهای فورج توسط نرم افزار کتیا صورت پذیرفت. پس از آن شبیه سازی اجزای محدود فرایند فورج توسط نرم افزار دفرم صورت پذیرفت و پر شدن قالب ها و پارامترهایی چون نیروی پرس مورد نیاز و دما بررسی گردید. بیشترین نیروی شکل دهی در انتهای هر فرایند برای روش فورج پنج مرحله ای در حدود 300 تن بدست آمد. میزان پرشدن قالب ها همخوانی خوبی داشت و همینطور نیروی پرس مورد نیاز با نمونه شرکت های خارجی مطابقت دارد و هدف بر این است با شبیه سازی توسط نرم افزارهای اجزای محدود بتوان روش فورج و نیروی پرس مورد نیاز را پیش بینی نمود. |
کلیدواژه ها |
مجموعه پلوس خودرو، قیفی شش پر پلوس، فورج، نرم افزار کتیا، نرم افزار دفرم |
وضعیت: پذیرفته شده |