بررسی تاثیر پارامترها بر پاسخهای سیستم تعلیق وابسته
کد مقاله : 1074-ITME
نویسندگان
انوشیروان صنعتی *1، آرمین اشجاری2، محمدامین سعیدی2
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
ابتدا یک مدل از سیستم تعلیق وابسته با فنر تخت که به دلیل سادگی ساخت، هزینه کمتر و دوام بالا درخودروهای سنگین و برخی خودروهای مسافری کاربرد فراوان دارد، انتخاب و شبیه سازی شده است. سپس از این مدل برای چرخهای جلو در نرم افزار آدامز کار استفاده کرده ایم. در ادامه، رفتار سیستم تعلیق در حالت حرکت چرخها به صورت همزمان و موازی شبیه سازی شده و نمودارهایی شامل تغییرات زوایای کمبر، کستر،تو و کینگ پین برحسب جابه جایی چرخها و زمان استخراج و تحلیل شده است. در این سیستم تعلیق وابسته، در حالت تحت فشار، زاویه تو در هر دو چرخ تغییر کرده و باعث پایداری بهتر محور عقب خودرو میشود. همچنین بررسی هایی انجام شده است که نشان میدهد زاویه کستر در این سیستم به گونه ای تغییر میکند که پایداری و تعادل خودرو در مسیرهای مستقیم و پیچ ها بهبود مییابد. این ویژگی ها موجب افزایش ایمنی وکنترل پذیری خودرو میشود. همچنین، در حالت تحت فشار، زاویه کمبر نیز کاهش یافته و مرکز جرم خودرو به سطح زمین نزدیکتر میشود که این امر سبب بهبود پایداری جانبی و کاهش احتمال واژگونی خودرو در شرایط بحرانی میگردد. در نهایت، تغییرات زاویه کینگ پین بررسی شده است و مشخص شده که چگونه این تغییرات به کاهش سختی فرمان، افزایش نرمی حرکت و کاهش انحراف خودرو کمک میکند.
کلیدواژه ها
زاویه کمبر ، زاویه کستر ، زاویه تو ، زاویه کینگ پین ، سیستم تعلیق وابسته
وضعیت: پذیرفته شده