مروری مقایسه ای بر وسایل حمل و نقل مبتنی بر سوخت هیدروژن و الکتریکی |
کد مقاله : 1083-ITME |
نویسندگان |
سیدعلی نیگجه فراهانی *1، امیرحسین رفاهی رفاهی2 1ندارم 2وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اراک |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی و مقایسه دو روش استفاده از سوختهای جایگزین جهت کاهش انتشار کربن یعنی پیل سوختی هیدروژنی و باتری- الکتریکی پرداخته است و وسایل حمل و نقل مبتنی بر این دو فناوری را با یکدیگر مقایسه میکند. خودروهای باتری-الکتریکی (BEV) و پیل سوختی هیدروژن (FCEV) از منظر ویژگیهای فنی، راندمان انرژی، زیرساخت، هزینهها و پایداری زیستمحیطی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان میدهند که BEVها با راندمان 85 تا90٪، بهینهتر برای خودروهای سواری هستند، در حالی که FCEVها به دلیل چگالی انرژی بالاتر هیدروژن و زمان سوختگیری کوتاهتر، گزینهای مناسب برای حملونقل سنگین و مسافتهای طولانی محسوب میشوند. مقاله همچنین کاربرد این فناوریها در کشتیها، هواپیماها و قطارها را تحلیل کرده و نشان داده است که پیلهای سوختی قابلیت استفاده در این وسایل حمل و نقل را دارند. چالشهای ذخیرهسازی انرژی، توسعه زیرساختهای شارژ و سوخترسانی، و هزینههای تولید نیز بررسی شدهاند. در نهایت، مقاله روندهای توسعه این فناوریها تا سال 2050 را مورد بحث قرار داده و بر سرمایهگذاری در زیرساختهای انرژی و حمایتهای دولتی بهعنوان عوامل کلیدی در پذیرش گسترده این فناوریها تأکید میکند. |
کلیدواژه ها |
خودروهای پیل سوختی، خودروهای باتری-الکتریکی ، انرژی تجدید پذیر، صنایع حمل و نقل، کاهش انتشار کربن |
وضعیت: پذیرفته شده |