بررسی ملاحظات محدودیت حرارتی مؤثر بر هادی‌های پرظرفیت خطوط انتقال هوایی ولتاژ بالا
کد مقاله : 1096-ITME
نویسندگان
اسعد شمشادی *
دانشکده مهندسی برق- دانشگاه صنعتی اراک
چکیده مقاله
بیش از 80 درصد از خطوط انتقال هوایی موجود در حال حاضر از هادی‌های تقویت‌شده با فولاد با هادی آلومینیومی (ACSR) استفاده می‌کنند که برای عملکرد مداوم در دماهای تا 95 درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند. با این حال، گسترش زیرساخت‌های انتقال اغلب با چالش‌های نظارتی، زیست‌محیطی و اقتصادی محدود می‌شود. همزمان، رشد مداوم تقاضای برق ناشی از افزایش جمعیت، همراه با تغییرات پویا در جریان برق به دلیل سیاست‌های دسترسی آزاد به منابع تولید جدید، منجر به عملکرد برخی از خطوط انتقال در نزدیکی یا در محدوده حرارتی آنها شده است. این محدودیت‌های حرارتی عمدتاً توسط حداکثر دمای مجاز عملکرد هادی‌های فاز تعیین می‌شوند. برای رفع این محدودیت‌های عملیاتی، تولیدکنندگان هادی در ایالات متحده و سطح بین‌المللی، فناوری‌های پیشرفته هادی را توسعه داده‌اند که قادر به عملکرد پایدار در دماهای بالا، بیش از 95 درجه سانتیگراد، بدون به خطر انداختن یکپارچگی مکانیکی، به ویژه استحکام کششی، هستند. این هادی‌های پیشرفته همچنین میزان کمتری از افت حرارتی را در شرایط دمای بالا نشان می‌دهند. در این مطالعه، چنین فناوری‌هایی به عنوان هادی‌های دما بالا، افت کم (HTLS) طبقه‌بندی می‌شوند.
کلیدواژه ها
محدودیت حرارتی، خط انتقال انرژی، هادی ACSR، فشارقوی، افت ولتاژ.
وضعیت: پذیرفته شده