طراحی آیرودینامیکی و شکل هندسی کمپرسور سانتریفیوژ جهت تامین هوای پیل سوختی هیدروژنی
کد مقاله : 1103-ITME
نویسندگان
مریم نیک جو، ثاراله عباسی *
دانشگاه صنعتی اراک
چکیده مقاله
در این مقاله، به طراحی آیرودینامیکی یک فرآیند طراحی یک کمپرسور سانتریفیوژ با استفاده از روابط حاکم در این راستا تشریح گردیده است. همچنین از نرم‌افزار تخصصی سی-اف توربو جهت انجام محاسبات و استخراج شکل هندسی استفاده شده است. طراحی کمپرسورهای سانتریفیوژ به‌دلیل پیچیدگی‌های آیرودینامیکی و نیاز به دقت بالا در محاسبات، همواره چالش‌برانگیز بوده است. ابتدا یک کمپرسور هوای سانتریفیوژ برای یک پیل سوختی هیدروژنی توسط سی-اف توربو طراحی شده و سپس نتایج آن بررسی شد. کمپرسور دارای یک ورودی، پروانه، دیفیوزر، حلزونی و خروجی می‌باشد. مراحل طراحی شامل تعیین پارامترهای اولیه، ایجاد هندسه پروانه، دیفیوزر و حلزونی و نتایج سی-اف-توربو ارائه شده است. نتایج شامل مشخصه های آیرودینامیکی، ترمودینامیکی و مثلثهای سرعت می باشد. در این راستا، شکل هندسی مولفه‌های مختلف کمپرسور سانتریفیوژ به صورت سه‌بعدی استخراج گردیده است. نتایج نشان می‌دهند که سی-اف توربو ابزاری قدرتمند برای طراحی اولیه و تحلیل عملکرد کمپرسورهای سانتریفیوژ بوده و می‌تواند به‌صورت موثری در بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های تراکم هوا مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
کمپرسور سانتریفیوژ، طراحی آیرودینامیکی، سی-اف توربو، انسیس سی-اف-ایکس، ایمپلر
وضعیت: پذیرفته شده