طراحی آیرودینامیکی و شکل هندسی کمپرسور سانتریفیوژ جهت تامین هوای پیل سوختی هیدروژنی |
کد مقاله : 1103-ITME |
نویسندگان |
مریم نیک جو، ثاراله عباسی * دانشگاه صنعتی اراک |
چکیده مقاله |
در این مقاله، به طراحی آیرودینامیکی یک فرآیند طراحی یک کمپرسور سانتریفیوژ با استفاده از روابط حاکم در این راستا تشریح گردیده است. همچنین از نرمافزار تخصصی سی-اف توربو جهت انجام محاسبات و استخراج شکل هندسی استفاده شده است. طراحی کمپرسورهای سانتریفیوژ بهدلیل پیچیدگیهای آیرودینامیکی و نیاز به دقت بالا در محاسبات، همواره چالشبرانگیز بوده است. ابتدا یک کمپرسور هوای سانتریفیوژ برای یک پیل سوختی هیدروژنی توسط سی-اف توربو طراحی شده و سپس نتایج آن بررسی شد. کمپرسور دارای یک ورودی، پروانه، دیفیوزر، حلزونی و خروجی میباشد. مراحل طراحی شامل تعیین پارامترهای اولیه، ایجاد هندسه پروانه، دیفیوزر و حلزونی و نتایج سی-اف-توربو ارائه شده است. نتایج شامل مشخصه های آیرودینامیکی، ترمودینامیکی و مثلثهای سرعت می باشد. در این راستا، شکل هندسی مولفههای مختلف کمپرسور سانتریفیوژ به صورت سهبعدی استخراج گردیده است. نتایج نشان میدهند که سی-اف توربو ابزاری قدرتمند برای طراحی اولیه و تحلیل عملکرد کمپرسورهای سانتریفیوژ بوده و میتواند بهصورت موثری در بهینهسازی عملکرد سیستمهای تراکم هوا مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
کمپرسور سانتریفیوژ، طراحی آیرودینامیکی، سی-اف توربو، انسیس سی-اف-ایکس، ایمپلر |
وضعیت: پذیرفته شده |