انواع روش‌های نوین کاهش آلایندگی در خودروهای دیزل
کد مقاله : 1125-ITME
نویسندگان
عزت اله حسن زاده *، محمد رضایی
دانشگاه ملی مهارت
چکیده مقاله
با گسترش روزافزون صنعت حمل‌ونقل و استفاده وسیع از خودروهای دیزلی در بخش های مختلف صنعتی و شهری، مسئله کنترل آلاینده‌های ناشی از این نوع موتورها به یک چالش جدی زیست‌محیطی و مهندسی تبدیل‌شده است. در این تحقیق، پنج روش نوین کاهش آلایندگی در موتورهای دیزل شامل بازچرخانی گازهای خروجی (EGR) ، کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) ، فیلتر ذرات دیزل (DPF) ، استفاده از سوخت‌های زیستی و سامانه‌های تزریق سوخت پیشرفته موردبررسی قرار می‌گیرد. هر یک از این فناوری‌ها از منظر عملکرد فنی، راندمان کاهش آلاینده‌ها، هزینه اجرا و پایداری ارزیابی می‌شود. با استفاده از داده‌های معتبر و مقایسه تجربی میان روش‌ها، مزایا و محدودیت‌های هر فناوری تحلیل می‌گردد و کارایی آنها در شرایط عملیاتی مختلف مقایسه می‌شود. نتایج نشان داد که ترکیب بعضی از این روش‌ها می‌تواند بهینه‌ترین عملکرد را ازنظر کاهش آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن (NOx)، PM و HC ارائه دهد. یافته‌های این پژوهش‌ها می‌توانند راهنمایی مؤثر برای مهندسان طراحی موتور و سیاست‌گذاران حوزه حمل‌ونقل فراهم آورند.
کلیدواژه ها
آلایندگی، موتور دیزل، فیلتر، سوخت
وضعیت: پذیرفته شده