شبیه سازی ضربه در سازه های جاذب انرژی جلوی خودرو با مقطع های مربعی و دایره ای در برابر نیروهای محوری |
کد مقاله : 1131-ITME |
نویسندگان |
مهدی صفری *، سید محمد ابطحی دانشگاه صنعتی اراک |
چکیده مقاله |
با افزایش تعداد خودروها، تصادفات نیز افزایش یافته و برای اطمینان از استانداردهای بالاتر این امر منجر به تحقیقات مستمر در طراحی جاذب های انرژی کارآمد برای اتلاف انرژی در هنگام تصادف و در عین حال محافظت از سرنشین خودرو شده است. ساختار این جاذبهای انرژی معمولاً به صورت مقطع مربع، دایره، شش ضلعی، هشت ضلعی و بیضی وجود دارد. چنین ساختارهایی وظیفه دارند که انرژی و بار ضربه ای ناگهانی بر اثر تصادف را جذب نمایند، تا انرژی تصادف و نیروهای منتقلشده به خودرو را کاهش و نیروی کمتری به سرنشینان وارد گردد. در ادامه این مطالعه از روش تحلیل المان محدود با نرم افزار آباکوس به شبیه سازی جذب انرژی و جابه جایی سازههای با مقطع مربع و دایره ای به دلیل ضربه مستقیم انجام شده است. نتایج نشان می دهند که هر دو مقطع دارای رفتار پایدار و قابل پیشبینی در جذب انرژی هستند، اما مقطع مربعی انرژی بیشتری جذب میکند. نیروی بیشینه در مقطع مربعی کمی بیشتر است، که ممکن است به انتقال نیروهای ناگهانی بیشتر به سازه یا سرنشین منجر شود، اما با راندمان نیرو مشابه، این مورد در طراحی قابل مدیریت است. |
کلیدواژه ها |
FEM، شبیه سازی با آباکوس، تحلیل المان محدود، سازه های جاذب انرژی |
وضعیت: پذیرفته شده |