تحلیل اثر وجود معایب هندسی بر کمانش صفحات مشبک کامپوزیتی با هندسه شش ضلعی |
کد مقاله : 1133-ITME (R1) |
نویسندگان |
محمود ذبیح پور *1، مهدی دهقانی سعدی2، محمد مهدی ذبیح پور3، علی اکبر مبصری4 1عضو هیات علمی-دانشیار مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر 3دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه مازندران 4دانشجوی دکتری رشته مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل کمانش صفحات مشبک کامپوزیتی با هندسه شش ضلعی دارای معایب هندسی می باشد. سازههای مشبک مدلسازی شده با توجه به نوع هندسه ریب با هندسه ششضلعی، مدلسازی شده که در هندسه جهت بررسی تغییرات ظرفیت بار کمانشی، ارتفاع ریب ها در محدوده 0.01 تا 0.03 قرار دارند و نوع مواد سازنده آنها آلومینیوم و گلس-اپوکسی است. تحلیل سازههای مدلسازی شده از نوع کمانشی خطی در نظر گرفتهشده است و لایههای مرزی مختلف نیز استفاده شد. در روش سازههای با هندسه ششضلعی، زاویه هر ضلع از ریب با ضلع مجاور 120 درجه و زاویه هر سلول ششضلعی 90 درجه است. نتایج نشان داد وجود گشودگی در سازه سبب کاهش ظرفیت بار کمانش سازه شده که برای بهبود ظرفیت بار کمانش در این سازهها از مواد با سفتی بیشتر میتوان استفاده کرد. کنترل مهار ریب های انتهایی سازه میتواند در بهبود عملکرد کمانش سازه نقش مهمی را ایفا کند، به نحوی که کمانش حاصل از این محدوده (کمانش موضعی انتهای ریب) میتواند رفتار پیش رونده در سازه داشته باشد و تبدیل به یک آسیب در کل سازه شود. از دیگر موارد افزایش ظرفیت بار بحرانی، افزودن ارتفاع ریب است که موجب افزایش ظرفیت بار بحرانی کمانش میشود. |
کلیدواژه ها |
صفحات مشبک کامپوزیتی، هندسه شش ضلعی، معایب هندسی، نیروی فشاری |
وضعیت: پذیرفته شده |