طراحی مفهومی خودروی تک نفره هیبرید با شاسی سبک و سامانه پیشرانش ترکیبی
کد مقاله : 1202-ITME
نویسندگان
علی صدری1، نیما همتا *2، مهدی انصاری3
1دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایران
2دانشیار گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایران
3استادیار گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به طراحی مفهومی یک خودروی اسپرت تک‌ نفره هیبریدی با تمرکز بر شاسی سبک‌ وزن و سامانه پیشرانش ترکیبی پرداخته است. هدف اصلی مورد بررسی در این مقاله، توسعه پلتفرمی کم‌ وزن، پرشتاب و کم‌ مصرف برای کاربردهای شهری، پیست و تولید صنعتی است. شاسی خرپایی از جنس فولاد آلیاژی سبک و بدنه کامپوزیتی فیبرکربن طراحی شد تا استحکام بالا در کنار وزن کم محقق شود. سامانه پیشرانش شامل موتور بنزینی 600 سی‌ سی چهارزمانه با توان 55 اسب‌ بخار و موتور الکتریکی 12 کیلوواتی است که توسط الگوریتم کنترل تطبیقی مدیریت می‌شود. شبیه‌سازی‌های دینامیکی با استفاده از نرم‌افزار ADAMS نشان داد که خودرو قادر به دستیابی به شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت در 5.8 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 3 لیتر در 100 کیلومتر است. این طرح مفهومی با ترکیب فناوری هیبریدی و طراحی سبک‌وزن، نوآوری در توسعه خودروهای اسپرت کم‌ مصرف با قابلیت بومی‌سازی و صادرات به بازارهای منطقه‌ای را ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
خودروی هیبرید، شاسی خرپایی، فیبرکربن، سامانه مدیریت انرژی، طراحی سبک‌وزن، خودروهای اسپرت
وضعیت: پذیرفته شده